Askarruttaako Sinua jokin asia? Voit laittaa meille nimettömänä viestiä ja kysyä mieltä askarruttavasta asiasta. Kysymyksesi tulee tälle sivulle, jonka alle tulee vastauksemme. Vastaamme joka kuukausi kahteen kysymykseen. Voit laittaa nimettömänä kysymyksesi alla olevalla lomakkeella.

Kysy psykologilta lomakkeella

varaa nyt = lähetä kysymyksesi meille

LOKAKUUN KYSYMYS:

Olen 33-vuotias mies. Olen valmistunut kolme vuotta sitten unelmieni ammattiin, ja ollut töissä oman alan hommissa heti valmistumisen jälkeen. Olen potenut huonoa oloa alkukesästä lähtien. Mikään ei tunnu enää miltään, koen että elämäni on täysin pysähtynyt. Koen voimakkaitakin ahdistuksen tunteita, jotka tulevat ihan yllättäen. Silloin on vaikeaa keskittyä töissä ja olen alkanut kokemaan, etten osaa työtäni enää. Koen päivittäin, etten osaa enää mitään. Treenasin ennen salilla, mutta sekin jäänyt. Olen lihonut, koska syön miten sattuu enkä liiku enää. Nukunkin huonosti, on vaikeaa nukahtaa. Elän kyllä ihan hyvässä parisuhteessa, joka tuo iloa arkeen.

Miten lähtisin ratkomaan tilannettani? Yksityiselle terapeutille ei ole varaa.

-Jarno

VASTAUS:

Kysy psykologilta

Hei nimimerkki "Jarno". Kiitos kysymyksestäsi.

Tuntemuksesi "kun mikään ei tunnu enää miltään" tuntuu olevan melko ajankohtainen nykypäivänä. Meillä jokaisella on elämässämme vaiheita, jolloin mikään ei tunnu oikein sujuvan. Suurimmalle osalle tällaiset vaiheet ovat kuitenkin lyhytaikaisia. Kuulostaa siltä, että olet tilanteessa, jossa elämäsi suunta on kadonnut ja koet elämäsi merkityksettömäksi. Toisaalta taas koet elämäsi ja itsesi arvokkaaksikin, koska olet huolissasi itsestäsi ja muutoksestasi ja haluat apua. Tästä on siis hyvä nousta!

Ihminen on kokonaisuus, johon kuuluu sekä keho että mieli. Molemmista on siis tärkeää pitää huolta ja tilanteesi on vaikuttanut sekä mieleen että kehoon.

Kun ihminen nukkuu huonosti, on selvää, että sillä on negatiivista vaikutusta seuraavaan päivään. Huonosti nukkuneena syö huonosti, juuri kuten kuvailit "syön miten sattuu". Väsyneenä ei ymmärrettävästi jaksa liikkua, väsyneenä on herkempi erilaisille reaktioille ja tunteille ja keskittyminen herpaantuu herkemmin. Unettomuus on siis oikeasti vakava asia. Suosittelen sinua pitämään joka ilta ennen nukkumaan menoa vaikka vain viiden minuutin huoli-hetken - kirjoita paperille kaikki ne asiat, jotka aiheuttavat sinulle huolia tai stressiä. Voit myös kirjoittaa ratkaisuja. Tärkeää on, että jätät huolesi paperille, etkä ota niitä mukaan sänkyysi ja yöuniasi häiritsemään.

Kirjoituksessasi tulee esille, että koet yllättäen ahdistusta erilaisissa tilanteissa, mikä johtaa keskittymisen vaikeuteen ja aiheuttaa myös negatiivista minäkäsitystä. Oletko uupunut töistä? Kuvailemasi oireet voisivat viitata myös työuupumukseen. Suosittelen sinua tarkkailemaan näitä tilanteita; mikä on se tilanne, jolloin koet ahdistusta, mitä siinä tapahtuu? Oletko yksin, vai muiden seurassa? Kirjoita ajatuksesi ja tunteesi ylös niissä tilanteissa. Näin pääset kiinni niihin syihin, jotka aiheuttavat "voimakkaitakin ahdistuksen tunteita", kuten kuvailit.

Kyseessä voi olla esim. hoitoa vaativa masennus, työuupumus tai elämään liittyvä kriisi. Voit lähestyä tilannettasi myös arvotyöskentelyllä - pohdi elämäntilannettasi ja viime aikoina tehtyjä päätöksiäsi ja tekoja. Mitkä ovat sinulle tärkeitä arvoja elämässäsi? Elätkö arvojesi mukaista elämää? Kun valaiset tai kirkastat itsellesi tärkeitä arvoja, mikä on elämässäsi tärkeää, on helpompaa sitoutua tavoitteisiin ja elää itsensä näköistä elämää. Millaista elämää sinä haluat elää? Konkretisoi arvosi teoilla, eli tee niitä konkreettisia tekoja joilla pääset kohti tavoitettasi, pikku hiljaa, askel kerrallaan. Aloita aivan pienimmästä teosta; tee sitä joka päivä. Kaikessa toiminnassa on hyvä muistuttaa itseään kysymällä, onko ko. käyttäytymisessä tai toiminnassa enemmän hyötyä vai haittaa.

Kerrot, ettei sinulla ole varaa yksityiseen terapeuttiin. Suosittelen sinua olemaan yhteydessä ensisijaisesti omaan työterveyshuoltoon. Voit myös soittaa omalle terveyskeskukselle ja kertoa heille tilanteestasi, paikkakunnasta riippuen voit saada sieltä keskustelutukea. Ammattilaisen kanssa keskustelu muutamankin kerran voi selventää tilannettasi. Suosittelen myös varaamaan aikaa lääkärille, jolloin voidaan poissulkea elimellisiä/kehollisia tekijöitä jotka voivat aiheuttaa kuvailemiasi oireita.

Toivottavasti löydät apua,

Eliisa-psykologi